info@carnivalnews.net

Verkkokauppa tarjoaa mahdollisuudet kaikille liiketoiminta-alueille

Jos sinulla on yritys, mutta et vielä myy aktiivisesti netissä, olet jo myöhässä. Netistä saa nykypäivänä kaikkea ja entistä enemmän ostokset saavat alkunsa digitaalisessa maailmassa. Pelkästään digitaalinen markkinointi, verkkokauppa, kotisivut ja sosiaalinen media eivät välttämättä riitä, sillä jos yrityksellä on paikallista toimintaa ja paikallisia asiakkaita, myös Ykkös-Lohjan tapainen paikallinen mediakumppani on paikallaan. Ykkös-Lohja tarjoaa paikallisesti sekä koteihin vietävän reaalisen mainoksen viikoittain, kuin myös useita paikallisia digitaalisen median alustoja niin sosiaalisessa mediassa kuin kotisivujenkin muodossa.

Verkkokauppa sopii kaikille

Vielä jokin aika sitten teollisuudessa oltiin jopa sitä mieltä, ettei verkkokauppa ole teollisuudelle, mutta suuret kansainväliset alustaratkaisut kuten AliBaba ja Amazon ovat jo osaltaan näyttäneet, että alihankintateollisuus löytää kansainvälisestikin varteenotettavia myyntikanavia nimenomaan verkkokauppojen kautta. Esimerkiksi jos väkipyörä menee rikki, ja tarvitset uuden, mutta sinulla ei ole etukäteen varmaa toimittajaa, käytät nettiä löytääksesi uuden. Niin monessa muussakin sekä tuotteessa että palvelussa.

Teknisesti verkkokauppa ei ole vaikea pystyttää. Taloudellisesti sen avaaminen ei vaadi paljoa. Mutta saadakseen toimivan verkkokaupan, jonka potentiaaliset asiakkaat löytävät. Verkkokaupan, joka oikeasti tuottaa yritykselle tulosta – se vaatii jo suunnitelman, aikaa sekä rahaa.

Kaupankäynti siirtyy vuosi vuodelta enemmän verkkoon, ja vuosi 2020 on ollut tuolle muutokselle lisävauhtia antava kaikkine vaikeuksineen. Nyt viimeistään on aika katsoa, mitä haluat vuodelta 2021 ja koko 20-luvulta.

Harhakäsitykset vaivana

Ykkös-Lohja on tuottanut paikallisia uutisia ja toiminut markkinointikanavana yrityksille yli 30 vuotta. Netissä Ykkös-Lohja on ollut aktiivisena reilut kymmenen vuotta, mutta Ykkös-Lohjan tekijöillä on kokemusta verkkoliiketoiminnasta ja kotisivuista jo 90-luvulta. Oma kokemuksemme on vienyt meidän päätoimittajamme mentoroimaan paikallisia yrittäjiä ja auttamaan uusia yrityksiä alkuun. Me tarvitsemme uusia yrityksiä ja yrittäjiä, niin paikallisesti kuin kansallisestikin.

Mutta verkkokauppaan ja samalla markkinointiin liittyy muutama harhakäsitys, jotka näin paikallisestikin kannattaa muistaa:

  • Ykkös-Lohja on yksityinen, paikallinen yritys, jolla ei ole valtion tai muunkaan isomman toimijan tukea taustalla
  • Ykkös-Lohjan julkaisija Kettu Julkaisut Oy päättää omatoimisesti, kuinka paljon lehteä painetaan ja minne se jaetaan, painomäärä on ollut jo vuosia 34 000 lehteä viikossa ja kerran kuukaudessa laajennettuna 44 000
  • Ykkös-Lohja ja Kettu Julkaisut Oy toimii osana kokonaisuutta, johon liittyy myös ostalohjalta.fi, lempola.fi, lohjanasema.fi, pappilankorpi.fi, lohjanravintolat.fi, lohja2021.fi ja useita muita paikallista ja kansallista näkyvyyttä antavia digialustoja
  • ei ole olemassa ilmaista lounasta, eli työ maksaa aina

Pienillä yrityksillä oma osaaminen saattaa olla aivan eri asioissa kuin markkinointi, mainonta tai sosiaalinen media. Me emme tarjota apua taloudenhallintaan, työvoimaan, siivoukseen, rakentamiseen yms., vaan me toimimme auttaaksemme asiakasyrityksiämme saamaan paremman kontaktin asiakkaisiin. Se tarkoittaa siinä samalla, että teemme viikoittain paikallisia uutisia kertomalla, mitä on tulossa, mitä kaupunki on päättänyt ja mitä alueellamme tapahtuu – Lohja on ykkösenä, mutta myös Siuntio, Vihti ja Karkkila, jotka ovat ilmestymisalueemme, saavat osansa uutisistamme.

Mainonta on turhaa(!)

Tämän kuulemme yhä vielä silloin tällöin, että mainokset eivät toimi, mainonta on turhaa. Parasta mainosta on asiakkaiden eteenpäin jatkama tieto hyvästä palvelusta. Tämä saattaa riittää yhden hengen yritykselle, mutta muiden yritysten on markkinoitava palveluitaan ja tuotteitaan tavalla tai toisella. Lopullinen kanavavalinta ja määrä riippuu paljon myös siitä, kuinka paljon halutaan myydä, ja kenelle halutaan myydä. Tässä kaikessa auttaa se, että yrityksellä on tehtynä tai päivitettynä yrityksen oma liiketoimintasuunnitelma. Sitä ei pidä väheksyä, ja mikäli olet tehnyt sellaisen viimeksi kymmenen vuotta sitten, nyt olisi aika päivittää sitä. Maailma on muuttunut. Markkinat ovat muuttuneet. Kilpailijat ovat muuttuneet. Sinä olet muuttunut.

Paikallisesti – yhteistyössä

Me olimme aloittamassa jo 2016 paikallisten yritysten yhteismarkkinointia. Valitettavasti monet tuon ajan yrittäjistä ovat myyneet tai lopettaneet toimintansa ja monet vuoden 2016 hyvistä ajatuksista jäivät toteutumatta. Nyt 2021 Lohjalle on tulossa Asuntomessut ja OstaLohjalta.fi kampanjalla on valmiit kanavat lohjalaisten palveluiden ja tuotteiden yhteiselle näkymiselle, nyt kannattaa toimia! OstaLohjalta.fi ei ole hyväntekeväisyyttä, vaan liiketoimintaa ja mitä enemmän yrityksiä, tuotteita ja palveluita on kanavan kautta esillä, sitä enemmän yksittäinen paikallinen yritys saa sitä kautta näkyvyyttä, myyntiä ja uusia asiakkaita, nyt ja tulevaisuudessa. Lähde mukaan, oikeasti paikalliseen yhteistyöhön.

Vastaa