info@carnivalnews.net

Tarjouksien uudet tuulet ja internet

Siitä on jo muutama vuosi, kun me toimme Lohjalle alueellisen OstaLohjalta- ajattelun, missä ideana oli ja on, että paikalliset yritykset saisivat kohtuullisella kustannustasolla omat tarjoustuotteensa esille paikallisesti, sillä harvoin paikallista tuotetta kannattaa mainostaa pidemmän matkan päähän, varsinkin jos kyseessä on tavallinen kotitaloustuote tai esimerkiksi ravintola tai päivittäistavara. Sen sijaan ajatus yhteisestä nettisivustosta alueellisesti tuntui järkevältä, ja sellainen esimerkiksi tämä lehden oma sivu ei kuitenkaan varsinaisesti voisi olla.


Samoihin aikoihin paikalliset liikkeet näkivät myös Facebookin kasvun ja nousun ja osa lähtikin ennemmin kehittämään omaa näkyvyyttään tuolla, kuin että olisi lähtenyt kehittämään oikeasti paikallista yhteistyötä ja näkyvyyttä, mikä olisi yhdistänyt paikalliset tarjoukset niin lehdessä suoraan koteihin tuotuna tai kotisivujen ja sosiaalisen median kautta – yhteistyö tuntui siinä vaiheessa vaikealta. Nyt kuitenkin on viime aikoina tullut nettiin lisää alennussivustoja kuten K-citymarket tarjouslehti , joka löytyy sivustolta joka kerää useamman eri liikkeen tarjoukset omalle sivustolleen ja auttaa näin kuluttajia löytämään helpommin hyviä tarjouksia.

Facebook vs kotisivut

Ajatellaan että sinulla on liike Lohjalla ja käytettävissäsi on sata euroa mainostamiseen. Voit käyttää sen esimerkiksi kopioimalla muutaman sata A4 mainosta ja jakamalla ne itse lähitaloihin, tai voit käyttää omaa aikaasi ja osaamistasi ja laitat tuotteen hintatietoineen omille Facebook sivuillesi, jossa toivottavasti on vähintään se 1000 tykkääjää, jotta saat sen 100-200 näkijää mainoksellesi, tai sitten voit ottaa pienen mainoksen paikallislehdestä. Tämä on se normaali tilanne, mitä me lehdessä halusimme tarjota lisää, oli että tämän meille tulevan lehtimainoksen lisäksi olisi mahdollista saada sama mainos näkyville myös OstaLohjalta kotisivuille ja sosiaaliseen mediaan, ja sitä kautta mahdollisimman laaja näkyvyys paikallisesti sekä myös alueelle tuleville turisteille ja vaikka kustannustaso oli ja on kohdallaan, yllättävän harva liike on halunnut kertoa tuote- tai palvelutarjouksistaan isommalle ihmisjoukolle monikanavaisesti.

Tarjonta lisääntyy – miten sinä erotut joukosta

Lohjallakin on tarjolla Facebookissa hieno Lohjalaisille palveluita ja tarjouksia seudun yrityksiltä ryhmä, jossa periaatteessa jokainen paikallinen yritys voi markkinoida omia palveluitaan ja tuotteitaan. Kanavassa julkaiseekin parikymmentä aktiiviyritystä omia palveluitaan ja tuotteitaan, mutta yllättävän vähän suoria tarjoustuotteita tai tarjouksia on näkyvillä. Halpahalli tarjoukset löytyvät myös tuolta samaisesta tarjouspalvelusta, joka tuo tarjouslehtiset kaiken kansan saataville ja luettavaksi suoraan netissä.

Muutama vuosi sitten kun halusit saada tarjouksesi paikallisesti näkyville, oli vaihtoehtoina paikallisradio, paikallislehti, tapahtumamainokset, suorajakelu ja oma auto ja sen mainostila. Nykyään ei paikallisradioita ole enää niin paljon mutta tämän yhden poistuneen kanavan tilalle meille on tullut useita digitaalisia kanavia, joita sitten markkinoidaan eri kanavina – kuitenkin jokainen niistä, Facebook, Instagram, kotisivut yms on nimenomaan digikanava, jota sitten käytetään joko älypuhelimella tai kotikoneella, eivätkä kaikki meistä istu kokoaikaa tietokoneella tai käytä puhelintaan – ei siis pidä vieläkään unohtaa vanhoja hyviä tapoja, ne toimivat oikeasti paikallisella tasolla!

Me tulemme jatkossakin ylläpitämään OstaLohjalta ja OstaVihdistä sivustoja sekä OstaKirkkonummelta ja OstaKarkkilasta-Facebook kanavaa, koska meillä on näiltä alueilta jokaiselta asiakkaita. Toiset kanavat ovat aktiivisempia kuin toiset, mutta jokaisella on enemmän tai vähemmän seuraajia ja tykkääjiä ja ne ovat osa paikallisia näkyvyysratkaisujamme, joita paikallisille liikkeille ja yrittäjille tarjoamme. Huomionarvoisaa on siis se, että emme yleensä ota lisämaksua siitä, että jaamme meillä tehdyn mainoksen Facebook kanaviimme, joissa kuitenkin tasaisesti pidämme myös erilaisia kilpailuja vaan tämä kaikki on lisäpalvelua sille, että yritys tai yrittäjä on valinnut meidät mediakumppanikseen.

Ravintoloille omia palveluita

Paikallisille ravintoiloille on tarjolla kunnan paikallinen markkinointi ja mainontamixi, mutta vain muutamat ovat huomanneet ottaa sen käyttöönsä. Meillä on sekä kotisivut, Facebook kanava että joka viikko yli 34 000 kotitalouteen jaettava lehti käytettävissä ravintoloiden iltaohjelmien, lounaiden, ruokalistojen, uutuus ruokien ja tarjouksien markkinoimiselle. Nämäkin kanavat voisivat olla huomattavasti käytetympiä, jos kaikki ravintolat olisivat mukana – kyse ei voi olla hinnasta, sillä kustannustaso on todella matala, tässäkin olisi enemmän kyse paikallisesta palvelutason nostosta kuin halusta rikastua.

Lohjalla ja monessa muussakin suomalaisessa pikkukaupungissa eletään mielenkiintoista aikaa liikkeiden tulevaisuuden kannalta, kun jo useita vuosia jatkunut ostosten siirtyminen digiin vain tuntuu kiihtyvän. Nuoremmat ostajat viettävät entistä enemmän aikaa digissä eikä enää edes pelejä tai ajanvietettä osteta tavarana vaan se ladataan, ja sitä voi käyttää missä vain – liiketilojen tarve pienenee, tavarat ostetaan online ja ne saadaan kotiovelle, missä vaiheessa olemme tilanteessa, ettei meidän tarvitse enää edes astua omasta kodistamme ulos?

Vastaa