Toimialojen välisellä yhteistyöllä ennusteita parempaan tulokseen
Poikkeuksellinen vuosi päättyi lopulta ennakoitua parempaan tulokseen. Menneen vuoden aikana Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n toiminnan keskiöön nousivat ihmisten turvallisuus ja hyvinvointi, ruokahuollon varmuus sekä uusien toimintamallien ketterä kehittäminen ja innovointi. Menestyksekäs yhteistyö eri liiketoimintojen välillä siivitti tuloksen hyvälle tasolle.
–Olen valtavan ylpeä henkilökunnastamme, joka noudatti turvallisuusohjeistuksianne, jousti ja osoitti yhteistyön voiman käytännössä vaihtamalla avoimin mielin työtehtäviä tarpeen mukaan esimerkiksi ravintoloista ruokakauppoihin. Monitoimialaisuus turvasi toimintaa ja vähensi lomauttamisen tarpeen minimiin. Totta kai kiitos kuuluu myös asiakkaille turvallisuusohjeiden noudattamisesta ja yhteispelistä, kertoo SSO:n toimitusjohtaja Tapio Finér.
Ruokakauppa kävi koko viime vuoden erinomaisen hyvin, mutta samalla rajoitukset likimain pysäyttivät toiminnan liikennemyymälöissä sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan puolella. –Keväällä olimme täysin uuden edessä ja rajoitusten vuoksi toiminnan tuloksellisuus näytti haastavalta. Jarruttelimme investointeja ja keskityimme turvaamaan ruokahuoltoa. Kesä toi tullessaan onneksi helpotusta, kun ihmiset alkoivat – vaikkakin maltilla – jälleen liikkumaan. Niinpä päätimme syksyllä jatkaa vauhdilla paikallista kehittämistä uusitun Tehdään yhdessä parempi paikka elää –missiomme mukaisesti, kertoo Finér.
–Syksyllä aloittamamme kulttuurimuutoksen myötä haluamme osallistaa henkilökuntaa entistä aktiivisemmin toimintamme kehittämiseen. Yritys luo puitteet, mutta onnistuneen asiakaskokemuksen ja hyvät hetken asiakkaidemme arjessa ratkaisevat aina ihmiset – meidän yli 1 000 SSO:laistamme. Haluamme rohkaista heitä luottamaan omaan ammattitaitoonsa entistäkin vahvemmin ja mahdollisuuteen ratkaista asiakkaiden mahdolliset arkiset pulmat parhain päin – tai ilahduttaa joskus kiireisen arjen keskellä, Finér tiivistää Meidän juttu -nimellä kulkevaa muutoshanketta.
Monialaisuus pelasti haastavan vuoden
SSO:n liikevaihto oli 458 miljoonaa euroa, joka hyvin käyneen päivittäistavarakaupan ansiosta oli prosentin viime vuotta enemmän. Marketkaupan myynti oli ennätysvauhdissa ja liikevaihto kasvoi 12%. Rajoitustoimien vuoksi liikkuminen ja ravintoloissa käyminen lähes pysähtyi ja hiljaisimpina kuukausina liikevaihtoa kertyikin vain noin kolmanneksen normaalista. Matkailu- ja ravitsemiskauppa jäi 23% ja liikennemyymälä- ja polttonestekauppa 20% viime vuodesta. Autokaupassa kevään hiljaisen ajan jälkeen kaupankäynti virkistyi loppuvuotta kohti erinomaisesti ja liikevaihdollisesti saavutettiin viime vuoden taso.
SSO-konsernin vuoden 2020 liiketulos ennen kertaluonteisia eriä oli 9,4 miljoonaa euroa, joka on 2,4 miljoonaa edellisvuotta enemmän.
–Positiivista tuloskehitystä edesauttoivat päivittäistavarakaupan hyvä myynti sekä toisaalta rauta-maataloustoimialan myynnin ja lopetuksen ennakoitua parempi onnistuminen. Lisäksi vuoden 2020 investoinnit olivat maltillisemmat 7,4 miljoonaa euroa, kun vertailuvuoden 2019 tulokseen vaikuttivat merkittävän investointivuoden (28,3 m€) kautta poistojen kasvu sekä uusien toimintojen käynnistämisestä aiheutuneet muut kulut. Tilanteeseen nähden tulosta voidaankin pitää erinomaisena onnistumisena, toteaa Finér.
SSO:n rautakaupan toiminnot siirtyivät liiketoimintakaupalla 1.7.2020 RTV-yhtymä Oy:lle. Maatalouden osalta kauppa Hankkija Oy:lle vahvistettiin joulukuussa. Kauppojen myötä SSO keskittyy palvelemaan asiakasomistajiaan sekä suuntaamaan kehittämisresurssit nykyisten toimialojen kilpailukyvyn ja palvelutason parantamiseen.
SSO:n toimintaan osallistuminen herättää ilahduttavasti kiinnostusta
Suur-Seudun Osuuskaupan asiakasomistajat saivat bonuksen, maksutapaedun ja ylijäämänpalautuksen muodossa rahallista hyötyä vuonna 2020 12,9 miljoonaa euroa (2019 12,4 milj.€), joka on vuodessa lähes 180 € per asiakasomistaja. Vuoden 2020 lopussa SSO:ssa oli 71 699 asiakasomistajaa.
Viime vuonna SSO:lle valittiin asiakasomistajien keskuudesta uusi edustajisto vuosiksi 2020–2024. Heidän tehtävänään on ennen kaikkea toimia tärkeänä linkkinä asiakkaiden ja osuuskaupan välillä. Näin osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään aidosti omistajien toiveita kuunnellen. Vaalien aikana asiakasomistajia haastettiin paikallistoiveiden muodossa pohtimaan, mitä toiveita heillä on alueemme kehittämiseksi.
–Laaja innostus toiveiden esittämiseen ja ehdotusten kirjo kertovat siitä, että osuuskaupalla nähdään olevan tärkeä rooli koko alueen kehityksessä. Näin haluamme itsekin nähdä, että asia on. Paljon toivotut noutopisteet päästiin avaamaan SSO:n Prismoihin ja palvelu on otettu asiakkaiden keskuudessa ilolla vastaan, kertoo Finér.
Hyvien palveluiden ja etujen lisäksi asiakasomistajille tarjotaan yhä enemmän tietoa ja valinnanmahdollisuuksia vaikuttaa omaan ja koko yhteisönsä elämään. S-mobiili-sovelluksesta löytyvä Omat ostot -palvelu hiilijalanjälki-, kotimaisuus- ja ravintolaskureineen tarjoaa tähän oivan alustan.
Henkilöstön tyytyväisyys ennätyslukemissa
SSO:ssa mitataan vuosittain henkilöstön viihtymistä, työilmapiiriä ja tyytyväisyyttä johtamiseen ja esimiestyöhön. Huolimatta koronavuoden tuomista merkittävistä haasteista kaikkien SSO:laisten työhön, olivat tutkimustulokset ennätykselliset. Tulokset osoittavat, että kaupan ja palvelualojen työn arvostus on kriisin myötä noussut ja oma työ on koettu merkityksellisemmäksi. Myös kriisitilanteen johtaminen ja esimiestyö onnistuivat haastavana vuonna.
–Kiitos erinomaista tsemppimieltä ja yhteishenkeä osoittaneille työryhmillemme kaikissa toimipaikoissamme. Vaativissa olosuhteissa olemme onnistuneet huolehtimaan toinen toisistamme ja samalla kasvattamaan asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihimme, Finér toteaa.
Kaikille työntekijöille tulospalkkio haastavasta vuodesta
–Halusimme kiittää koko henkilökuntaa tämän poikkeuksellisen vuoden aikana tehdystä huikeasta työstä. Hieno taloudellinen tulos mahdollisti puolen kuun palkkaa vastaavan summan maksamisen koko henkilökunnalle vuodelta 2020 tulospalkkion muodossa. Lisäksi koko henkilökunta sai Vuoden sykähdyttävimpänä tekona palkitun yhteistyön ansiosta palkallisen vapaapäivän, kiittelee Finér.
Suomen suurin ruokakaupan uudistus
Tänä vuonna SSO jatkaa Suomen suurinta ruokakauppojen uudistusta, kun kaikki S-marketit uudistetaan uuteen raikkaaseen miljööseen, asiakkaiden toiveet huomioidaan valikoimissa sekä uudet tehokkaat energiaratkaisut valjastetaan avuksi kohti SSO:n kunnianhimoista tavoitetta olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025.
SSO