info@carnivalnews.net

Klarnalta merkittävät uudistukset kohti vastuullisempaa maksamista – luopuu joustavasta luotosta ja turhista kuluista

Klarna tekee syksyn aikana merkittäviä uudistuksia palveluunsa, tavoitteena asettaa koko luottoalalle uusi standardi. Klarna luopuu esimerkiksi kokonaan monista kuluista sekä jatkuvista luotoista eli lainoista, joilla ei ole päättymispäivää. “Vastuullinen maksaminen on yhä tärkeämpää sekä kuluttajille että kauppiaille ja Klarna haluaa johtaa tätä muutosta”, Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz kommentoi.

Klarna on verkkomaksamisen markkinajohtaja, jonka kumppaneihin lukeutuu Pohjoismaiden suurimmat kauppiaat sekä 40% verkkokauppasta. Kuluneen vuoden aikana Klarna on panostanut luottoalan ongelmien ja haasteiden tunnistamiseen, ja toteuttanut muun muassa laajan sisäisen analyysin Pohjoismaiden luottomarkkinasta. Analyysi keskittyi erityisesti Klarnan ja sen kilpailijoiden kautta verkko-ostoksia tekevien kuluttajien maksuehtoihin.

Suomen valtioneuvoston mukaan ylivelkaantuminen on lisääntynyt Suomessa kaikilla mittareilla viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vaikka verkkokauppa ja sen laskut muodostavat vain pienen osan suomalaisten velkaongelmasta, haluaa Klarna markkinajohtajana luoda pankki- ja luottoalalla painetta vahvistaa kuluttajansuojaa ja tarjota vastuullisia maksamisen ja luoton ottamisen ratkaisuja. Siksi Klarna toteuttaa neljä suurta muutosta, joista jokainen parantaa kuluttajan maksuehtoja ja tekee Klarnasta entistä vastuullisemman maksukumppanin kauppiaille.

”Asemamme markkinajohtajana suo meille sekä mahdollisuuksia että velvollisuuden tehdä parannuksia, jotka vaikuttavat koko alaan. Voimme sysätä muutoksen liikkeelle lisäämällä ymmärrystä luottoalan ongelmakohdista, mutta suurin vaikutus syntyy kun toimimme itse. Poistamme esimerkiksi nyt kaikki ylimääräiset kulut ja lopetamme jatkuvan luoton tarjoamisen kokonaan. Lisäksi tarjoamme asiakkaillemme lisää tukea laskujen ajoissa maksamiseen”, Klarnan toimitusjohtaja Sebastian Siemiatkowski kertoo.

Klarnan perustaja ja toimitusjohtaja Sebastian Siemiatkowski 

Keväällä pilotoidut muutokset otettiin kuluttajien ja kauppiaiden keskuudessa positiivisesti vastaan ja myös myöhästyneet maksut vähenivät kokeilujen myötä. 

“Vastuullinen maksaminen on yhä tärkeämpää sekä kuluttajille että kauppiaille ja Klarna haluaa johtaa tätä muutosta. On ollut hienoa nähdä miten kauppiaskumppaneistamme niin kotimaiset brändit kuten Vepsäläinen, Reima ja Veke, kuin suuret ulkomaiset yritykset kuten Na-KD, About You, Skincity ja Varner Group (esim. Carlings, Cubus, Dressman & Bikbok)  ovat lähteneet muutoksiin mukaan ensimmäisten joukossa”, Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz sanoo. 

Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz

Herättääkseen ja ylläpitääkseen läpinäkyvää ja faktapohjaista keskustelua kulutusluotoista Klarna julkaisee tällä viikolla Suomessa myös Wikipink-nimisen verkkosivuston. Sivusto tarjoaa taustatietoa Suomen luottoalasta, nostaa esiin alan ongelmakohtia ja oikoo yleisimpiä väärinkäsityksiä.

“Jatkamme työtämme paremman kuluttajansuojan eteen. Haluamme tuoda esiin luottoalan pahimmat velkaloukut: ikuiset ja vakuudettomat lainat, sekä lainoittajat, jotka käyttävät verkkokauppiaiden asiakasdataa oman asiakaskantansa kasvattamiseen. Tätä muutosta tahdomme olla johtamassa. Asiakkaamme ja kuluttajat ylipäätään kiinnittävät yhä enemmän huomiota vastuullisuuteen – ja fokus ei ole vain vastuullisessa tuotannossa, vaan yhä enemmän myös vastuullisessa maksamisessa”, Siemiatkowski jatkaa.

Muutokset Klarnan tuotekehityksen myötä:

Ei enää jatkuvia luottoja

Jotta kuluttajat eivät jäisi jumiin kalliisiin ja pitkiin maksuaikoihin, Klarna poistaa kassoiltaan mahdollisuuden valita joustavan erämaksun maksutavaksi ja asettaa kaikille uusille luotoille kiinteän päättymispäivän. Klarnan tavoitteena on olla vastuullisten ja kestävää taloutta tukevien maksupalveluiden tarjoaja, jonka kautta voi maksaa turvallisesti ja sujuvasti ja jonka vuoksi yksikään kuluttaja ei joudu lainaloukkuun taivasta hipovine korkoinen ja mataline maksuerineen. Koska kaikilla uusilla luotoilla on kiinteä päättymispäivä, jokainen kuukausittainen maksuerä vähentää merkittävästi velan määrää. 

Ei enää kohtuuttomia maksuja
Klarna on uudistanut kulujen rakenteen täysin tehdäkseen kokonaiskustannusten ymmärtämisestä helpompaa. Klarna on myös poistanut aloitusmaksut ja käsittelykulut, mikä tarkoittaa sitä, että kuluttajat maksavat vain ennalta määritellyn koron lainatusta summasta.

Tänä päivänä useat lainamarkkinoiden toimijat yhdistävät näennäisesti matalat korot moniin erillisiin maksuihin, jolloin kuluttajan on vaikea muodostaa kokonaiskuvaa ostoksen lopullisista kustannuksista. Siksi Klarna poistaa erilliset maksut tavoitteena asettaa toimialalle uudet standardit selkeämmille maksuehdoille.

Kaksinkertainen maksuaika laskuille
Helpottaakseen ajoissa maksamista ja vähentääkseen muistutusmaksujen määrää, Klarna pidentää laskujen maksuaikaa 14 päivästä 30 päivään. Kaikissa laskulle tehdyissä ostoissa maksuaika tulee siis olemaan 30 päivää. Monille kuluttajille tämä tarkoittaa sitä, että maksuaika on linjassa tyypillisen  palkanmaksukauden pituuden kanssa. Klarna on pilotoinut 30 päivän maksuaikaa Pohjoismaissa ja saaneet siitä erittäin myönteistä palautetta. Muutoksen myötä myös muistutusmaksujen määrä laski kolmanneksella ja perintätapaukset vähenivät.

Lisää ystävällisiä muistutuksia useissa eri kanavissa
Jotta kuluttajilla olisi enemmän mahdollisuuksia muistaa maksaa ajoissa, Klarna ottaa käyttöön lisää muistutuksia eri kanavissa. Asiakas saa jo nyt Klarna-sovelluksen kautta muistutuksen tulevasta eräpäivästä aina kaksi päivää ennen eräpäivää. Tämä on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi muistuttaa asiakasta maksamaan ajoissa ja on vähentänyt muistutusmaksujen määrää.  

Jatkossa Klarna lähettää muistutuksen tulevasta eräpäivästä kaksi päivää ennen eräpäivää sekä sovelluksen kautta että tekstiviestitse. Klarna lähettää myös ylimääräisen ilmaisen muistutuksen sähköpostitse kuusi päivää eräpäivän jälkeen antaakseen asiakkailleen vielä ylimääräisen mahdollisuuden maksaa lasku ilman muistutusmaksua.

”Nämä parannukset ovat ensisijaisesti panostus asiakassuhteisiimme niin kuluttajien kuin kauppiaidenkin kanssa. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti, mutta tämä on suurin tähänastinen kehitysaskeleemme. Työmme kuluttajaystävällisten maksuehtojen ja shoppailun eteen jatkuu”, Klarnan Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz kertoo.

Vastaa