Yli puolelle yrityksistä vaikeuksia hallituksen liikkumisrajoitusvalmisteluista
Hallituksen suunnitelmat liikkumisrajoituksista ja niihin liittyvä poukkoileva viestintä aiheuttivat maaliskuussa laajasti huolta, epävarmuutta ja liiketoimintaa heikentäviä toimia yrityksissä. Kauppakamarien jäsenyrityksistä yli puolet (55,5 %) vastasi, että hallituksen suunnittelemat liikkumisrajoitukset haittasivat liiketoimintaa.
Kyselyyn vastanneista yrityksistä 5,5 prosenttia ennätti jopa käynnistää lomautukset tai yt-neuvottelut. Yrityksistä 17 prosenttia kertoi myynnin vähentyneen pelkästään julkisuudessa käydyn keskustelun perusteella. Liikkumisrajoituksia ei lopulta pantu toimeen, koska ne olivat perustuslain vastaiset.
Avoimista vastauksista selviää, että yritykset pitivät hallituksen viestintää jopa uhkailevana ja yritysvastaisena sekä kokivat kärsineensä ilmassa olleista spekulaatioista.
–Hallituksen liikkumisrajoituspuheet otettiin yrityksissä vakavasti, koska niillä olisi ollut merkittävää vaikutusta yritysten liiketoiminnalle. Yritykset ennättivät tehdä jo toimenpiteitä sen perusteella, mitä hallitus viesti. Poukkoileva viestintä ja päätöksenteko ovat haitallisia, ja niillä on erittäin vahingollisia seurauksia yrityksille ja sitä myötä Suomen taloudelle ja työpaikoille. Tämä on hyvä muistutus siitä, että yrityksille ei ole ihan sama, miten asiat valmistellaan ja viestitään, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.
Kyselyyn vastasi noin 2 400 kauppakamarien jäsenyritystä useilta eri toimialoilta ympäri Suomen. Vastanneista reilu kuusi prosenttia oli yksinyrittäjiä, loput olivat työnantajayrityksiä.
Joka kymmenes yritys arvioi henkilöstön määrän vähenevän pysyvästi
Yrityksiltä kysyttiin myös, mitä muutoksia ne näkevät koronakriisin jättävän yritystoimintaan ja työnteon tapoihin. Joka kymmenes vastaaja arveli, että kriisi vaikuttaa pysyvästi henkilöstön määrän vähenemiseen. Joka kahdeksas yritys puolestaan uskoi kriisin laskevan liikevaihtoa.
–Nämä tarkoittavat työpaikkojen vähentymistä, ihmisten toimeentulon heikkenemistä, valtion verotulojen laskua. Hallituksen pitäisi tehdä kaikkensa, ettei työpaikkoja menetettäisi. Yrityksille luotaisiin päinvastoin edellytykset luoda lisää lisäät yöpaikkoja. Puoliväliriihi olisi ollut hallitukselle hyvä paikka näyttää, kuinka työllisyystoimia tehdään. Nyt vaikuttaa siltä, että odotetun yli 50 000 työllisen sijaan olisi tulossa 15 000 VM:n arvioimaa työllistä, sanoo Romakkaniemi.
Etätyön lisääntymiseen uskoi yli 80 prosenttia vastanneista ja yli 70 prosenttia uskoi kriisin vauhdittavan digitalisaatiota. Pysyvää muutosta uskottiin tapahtuvan myös johtamistavoissa ja henkilöstön osaamisen kehittämisessä. Viidennes yrityksistä arvioi, että markkinaosuudet jaetaan toimijoiden kesken uudestaan.
Maksuvalmius heikoin pienillä yrityksillä sekä majoitus- ja ravitsemusalalla
Koronakriisi on vaikuttanut yritysten maksuvalmiuteen eli kykyyn selviytyä lyhytaikaisista veloista. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 12,6 prosenttia ilmoitti maksuvalmiutensa olevan välttävä tai heikko. Joka viidennellä yrityksellä maksuvalmius on tyydyttävä. Reilulla kahdella kolmasosalla yrityksistä maksuvalmius on hyvä tai erinomainen.
–Länsiuusimaalaisiin yrityksien maksuvalmiuteen vaikutus oli kyselyn mukaan
vähäisempi kuin muulla maassa, kuten tilanne on ollut johdonmukaisesti koko pandemian aikana, toteaa Länsi-Uudenmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Eero Hettula.
–Koronakriisi on luonnollisesti koetellut yrityksiä. Yli 12 prosentilla maksuvalmius on välttävä tai heikko, mikä osaltaan heijastelee myös sitä, että 23 prosenttia vastaajista ilmoitti konkurssiriskin nousseen merkittävästi koronan takia, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki.
Näidenkin kysymysten osalta tilanne on Länsi-Uudellamaalla parempi kuin keskimäärin maassamme.
–Suurten yritysten tilanne näyttäisi olevan hieman parempi kuin pienten. Toimialoista esimerkiksi majoitus- ja ravitsemusala on todellisissa ongelmissa maksuvalmiudenkin suhteen, Kotamäki sanoo.
Kauppakamarien kysely tehtiin 27.4.2021. Kyselyyn vastasi 2 338 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen sekä kaiken kokoisista yrityksistä. Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu vuonna 2020 16.3.–17.3, 30.3, 20.4, 4.5, 18.5, 1.6, 23.6, 2.9, 8.10, 1.12 ja vuonna 2021 2.2 ja 16.3.
Muita mielenkiintoisia aiheita muualta luettavaksi
Kotieläimet tuovat iloa ja rauhaa arkeen
Kotieläimet ovat ihania kumppaneita, jotka tuovat paljon iloa ja rauhaa arkeen. Ne ovat uskollisia ja rakastavia, ja niiden seurassa on aina mukavaa olla. Kotieläimiä voi olla monenlaisia, kuten koiria, kissoja, kaneja tai vaikka kanoja. Jokaisella eläimellä on oma persoonallisuutensa ja tarinansa, ja niiden kanssa vietetty aika on aina arvokasta. Kotieläimiä hoitaessa oppii myös vastuullisuutta ja huolehtimista toisesta olennosta. Niiden läsnäolo rauhoittaa mieltä ja auttaa unohtamaan arjen stressit. Kotieläin on todellinen aarre, joka ansaitsee rakkautta ja kunnioitusta.
Affiliate markkinointi – tehokas tapa ansaita rahaa verkossa
Affiliate markkinointi on tehokas tapa ansaita rahaa verkossa. Se perustuu yhteistyöhön yrityksen ja sivuston omistajan välillä, jossa jälkimmäinen markkinoi yrityksen tuotteita ja saa provisiota myynnistä. Affiliate markkinoinnissa menestyminen vaatii kuitenkin sitoutumista ja työtä, sillä kilpailu on kovaa. Mutta kun onnistuu rakentamaan vahvan ja luotettavan brändin, affiliate markkinoinnista voi tulla merkittävä tulonlähde.
Fazer Patukat joulukalenteri – Herkullinen tapa odottaa joulua
Fazer Patukat joulukalenteri on herkullinen ja hauska tapa odottaa joulua. Kalenterissa on 24 luukkua, joista jokaisen takaa paljastuu yllätys: Fazerin suosituimpia patukoita eri makuvaihtoehdoilla. Joulukalenteri sopii niin lapsille kuin aikuisillekin, sillä Fazerin patukat ovat suosittuja kaikenikäisten keskuudessa. Kalenteri tuo mukavan joulufiiliksen jokaiseen päivään ja auttaa unohtamaan kiireen hetkeksi. Fazer Patukat joulukalenteri on myös loistava lahjaidea läheisille, jotka arvostavat herkuttelua ja joulun tunnelmaa.